Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Hirsgryta med curry

Mmm. Den här grytan ger mycket smak för ganska liten insats. Makrobiotiskt så det förslår, och hirs är dessutom basiskt. I originalreceptet är det vanlig kummin, men eftersom jag inte brukar ha det hemma tog jag spiskummin istället. Det blir en lite annan touch, men minst lika gott! Jag tycker ärtorna blir godast om de(…)

Grön-sej med solrospesto

Grön-sej med solrospesto

Barnen ville ha värsta grymma sejen, men vi hade ingen färskost. Däremot hade vi lite solrospesto kvar efter lördagens lyxpizza. Därmed var grön-sejen född. I vanlig ordning löjligt lättlagad och mycket, mycket god. På bilden serverad med grön linssallad och varma grönsaker.

Chokladmousse med hallonyogurt

Förföriskt god chokladmousse med mycket chokladsmak. Turkyoghurt istället för creme fraiche balanserar både smaken och fetthalten. Chokladmousse med hallonyoghurt 6 portioner Ingredienser Chokladmousse 2 äggvitor (spara gulorna, se nedan)1 dl florsocker 1 dl mjölk50 g smör200 g mörk choklad3 msk kakaopulver250 g turkisk yogurt2 äggulor Hallonyoghurt 2 dl hallon, färska eller tinade och avrunna 200(…)