Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Thaikryddade fiskburgare med bönor och koriander

Thaikryddade fiskburgare med bönor och koriander

Åh, vilka goda fiskburgare! Stora och maffiga är de också, eftersom de både innehåller fisk och bönor. Vi använde smörbönor (butter beans), även kallade jumbobönor och elefantbönor. Stora vita bönor helt enkelt. De har kort koktid, kanske 30 min, så pass på så att de inte kokar sönder. Den här gången tog vi lax och(…)

Pizzasallad och cole slaw

I onsdags hade vi ”familjepicknick” med Vilmas klass. De medhavda pizzorna var perfekt utflyktsmat, och jag kompletterade dem med en coleslaw. Hittade ett toppenrecept på Coop, här bara modifierat genom att jag dubblat det och angivit mänderna vitkål och morot i gram istället. och tagit bort sockret, förstås. Jag strimlade vitkålen på en grönsaksmandolin, inspirerad(…)

Fredagsmys med russin- och nötrutor

Fredagsmys med russin- och nötrutor

Testade ett recept i Buffé som var så vansinnigt enkelt att jag bara måste dela med mig. Chokladen diskvalificerar detta som makrobiotiskt, men gott var det! Mycket mer mättande än ”vanliga” chokladbollar, och mycket, mycket nyttigare. Och ungarna gillade dem! Tuva har rullat bollarna på bilden. Själv körde jag latmansvarianten med rutor