Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Makrobiotisk risotto med russin och mandel

Makrobiotisk risotto med russin och mandel

Hittade ett intressant recept på en risotto med nötter och frukt som Gwyneth Paltrow lär gilla. Den blev dock för söt för min smak (och jag är inte så jätteförtjust i stjälkselleri) så jag har modifierat det så att det blir lite matigare. Dessutom tyckte jag att det var svårt att få till råriset när(…)

Palsternackssoppa med potatis

Ännu en len, god, snabblagad soppa! Barnvänlig blir den om man skippar cayennen och tar det lite lugnt med svartpepparn. Palsternackssoppa med potatis 4 portioner Ingredienser 1 gul lök1 vitlöksklyftarapsolja500 g skalad palsternacka300 g skalad potatis1 msk trocomare12,5 dl vatten0,5 tsk torkad timjan eller oregano0,25 tsk cayennepeppar1 tsk havssaltnymalen svartpeppar2,5 dl mjölk2 msk citronjuice Gör(…)

Vetegräs – hardcore

Vetegräs – hardcore

Om man undviker vanlig fruktjuice (som inom 4HB) får man hitta andra sätt att få i sig sitt dagliga vetegräs. Tex genom att ersätta juiceglaset med en tesked pressad citron. Citronen lättar upp grässmaken mer än man skulle kunna ana, och har inga som helst insulinhöjnande effekter på kroppen.