Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Sojabönbiffar

Jösses vad vi har letat efter recept på vettiga bönbiffar. Det kan väl inte vara så svårt tänker man optimistiskt, men jo. Det kan det. Det är inte bara smaken och konsistensen som ska vara bra, eländet ska ju hålla ihop när man formar och steker dem också… Men nu har vi hittat en favorit.(…)

Linssoppans dag

Linssoppans dag

Lotta Brinck har tillsammans med några medbloggare instiftat Linssoppans dag. Ett hedervärt initiativ! Linssoppa är verkligen fantastiskt: mättande, värmande, och ljuvligt gott. Jag ska experimentera med en ny variant vilken dag som helst, men eftersom jag haft annat att göra får ni nöja er med receptskissen:

Vetegräs – hardcore

Vetegräs – hardcore

Om man undviker vanlig fruktjuice (som inom 4HB) får man hitta andra sätt att få i sig sitt dagliga vetegräs. Tex genom att ersätta juiceglaset med en tesked pressad citron. Citronen lättar upp grässmaken mer än man skulle kunna ana, och har inga som helst insulinhöjnande effekter på kroppen.