Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Äppel- och aprikoskompott med yoghurt

Äppel- och aprikoskompott med yoghurt

Fräsch, lättlagad, nyttig och ruskigt god efterrätt. Svårslaget, helt enkelt! Äppel- och aprikoskompott med yoghurt 2 port Ingredienser 8 torkade aprikoser 2 äpplen2 msk citronjuice2 kanelstänger alternativt 1 tsk kanel2 msk honung2 dl turkisk matyoghurt (10%)2-4 msk hackade cashewnötter Gör så här Lägg aprikoserna i kallt vatten i 1 timme. Häll av blötläggningsvattnet. Dela aprikoserna(…)

Koka quinoa

Koka quinoa

Quinoa är liksom ett under av bra egenskaper. Basiskt, glutenfritt och proppfullt av nyttigheter och fullvärdig protein. Vackert – finns i vitt, rött och svart och piffar upp vilken måltid som helst. Går snabbt och lätt att koka och ger ett underbart tuggmotstånd. Förutom att det är gott! Risenta, Garant och Saltå Kvarn är tre(…)

Medelhavspaj

Det finns ju hur många fyllningar som helst att fylla ett pajskal med. Här är ett förslag. Medelhavspaj 4 port Ingredienser 2 gula lökar1-2 vitlöksklyftor1 msk olivolja250 g djupfryst bladspenat150 g fetaost2 ägg1,5 dl mjölk1,5 dl riven wb0,5 tsk saltpeppar Gör så här Tina spenaten och sätt ugnen på 200 grader. Skala och hacka lök(…)