Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Vackersallad med quinoa, rödbetor och fetaost

Vitaste vitt, rödaste rött och grönaste grönt. Fantastiskt vackert, och minst lika gott!Dessutom mättande, eftersom den här salladen innehåller fullvärdigt protein från både quinoa och ost.Det enda är att man måste komma ihåg att koka rödbetorna i god tid, det tar ju typ evigheters evighet (eller ca 40 minuter) innan de är klara. Vackersallad med(…)

Linssoppans dag

Linssoppans dag

Lotta Brinck har tillsammans med några medbloggare instiftat Linssoppans dag. Ett hedervärt initiativ! Linssoppa är verkligen fantastiskt: mättande, värmande, och ljuvligt gott. Jag ska experimentera med en ny variant vilken dag som helst, men eftersom jag haft annat att göra får ni nöja er med receptskissen:

Fiskburgare med lax och vit fisk

Supernenkla och supergoda burgare som alla våra barn älskar.När vi gjorde dubbel sats la vi ut burgarna på plåtar och gräddade i ugnen (200 grader, 15 minuter).”Ännu godare än vanligt” tyckte barnen. ”Inte riktigt lika snyggt men minst lika gott” tyckte vi. Fiskburgare med lax och vit fisk 5-8 portioner beroende på tillbehör – servera(…)