Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Kesolåda med tonfisk

Ibland får vi keso över när tjejerna ätit sina pannkakor (keso och sylt är en helt magisk kombination, förutom att keson gör pannkakorna lite mer proteinrika). Då är det perfekt att använda keson till en matig lunch, som i den här kesolådan med tonfisk. Med en bön- eller linssalld och grönsaker blir den 4HB-godkänd.Den tog(…)

Mexican salsa

Den här salsan är en huvudingrediens i vår latinosquash. Den passar överallt där man behöver en riktigt het sås, som till exempel till tacos Mexican salsa En rejäl sats Ingredienser 400 g passerad eller krossad tomat 2-4 msk red hot chili flakes1 tsk malen spisummin1 tsk oregano2 tsk havssalt4 vitlöksklyftor4 tsk äppelcidervinäger1 pressad citron (eller(…)

Guld-råris

En variant av guldriset, men med råris istället. Guld-råris 5 port Ingredienser 4 dl rundkornigt råris5 dl vatten1 st lök1 msk finhackad ingefära0,5  tsk gurkmeja1 dl kokosmjölk1 tsk Trocomare Gör så här Skölj riset och lägg det i blöt i minst 6 timmar i 5 dl vatten (jag blötlägger direkt i kastrullen). Hacka löken och(…)