Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Tomatsås till pizza

Vi brukar göra en stor sats och frysa in. Den här räcker till två omgångar pizza till hela familjen. Tomatsås till pizza Ingredienser 1 gul lökrapsolja1 vitlöksklyfta1 burk krossade tomater1 tsk örtsalt1 tsk oregano Gör så här Hacka och fräs löken i ilte i rapsolja. Häll i vitlök och krossade tomater. Koka ihop 5-10 minuter.(…)

Vackersallad med quinoa, rödbetor och fetaost

Vitaste vitt, rödaste rött och grönaste grönt. Fantastiskt vackert, och minst lika gott!Dessutom mättande, eftersom den här salladen innehåller fullvärdigt protein från både quinoa och ost.Det enda är att man måste komma ihåg att koka rödbetorna i god tid, det tar ju typ evigheters evighet (eller ca 40 minuter) innan de är klara. Vackersallad med(…)

Adukipumpa

Adukipumpa

Adukibönor (eller adzukibönor) är små, mörkbruna, lättsmälta och välsmakande saker. Första gången jag hörde talas om dem var när jag började sniffra på makrobiotiken, och sedan dess har de blivit en favort här hemma. De tjänar på att blötläggas över natt (gärna med en bit kombu), och behöver koka 45-60 minuter. Butternutpumpa hade jag heller(…)