Adukipumpa

adukipumpaAdukibönor (eller adzukibönor) är små, mörkbruna, lättsmälta och välsmakande saker. Första gången jag hörde talas om dem var när jag började sniffra på makrobiotiken, och sedan dess har de blivit en favort här hemma.

De tjänar på att blötläggas över natt (gärna med en bit kombu), och behöver koka 45-60 minuter.

Butternutpumpa hade jag heller aldrig provat F.M. (före makrobiotiken), men åh, vad gott det är! Full av smak och sötma, så väsensskilt från de där intetsägande pumporna som brukar säljas på hösten.

Här är ett lättlagat och smakrikt makrobiotiskt recept att njuta av när du kommer över en fin butternut!

Adukipumpa

2 portioner

Ingredienser

1,5 dl adukibönor
några cm kombu (japansk alg, Clearspring har ekologiska)
1,5 dl rundkorningt råris
3-500 g butternutpumpa
gomashio (sesamsalt)
haricot verts, broccoli eller något annat grönt

Gör så här

  1. Kvällen innan: Tvätta bönorna och lägg dem och kombun i blöt i 3 dl vatten, och tvätta och lägg råriset i blöt i 2,5 dl vatten.
  2. Koka upp bönorna och kombun och dra ned värmen. Sätt ett larm på 60 minuter.
  3. När 45 minuter återstår på bönorna: koka upp riset, tillsätt 0,25 tsk salt och sänk värmen. Det ska koka i 35 minuter och sedan stå på eftervärme.
  4. Skala butternuten (om du inte kommit över ekologisk) och skär den i ca 2 cm tärningar.
  5. När 20 minuter återstår på bönorna: lägg butternutbitarna ovanpå bönorna och se till att allt kokar upp innan du återigen drar ner värmen. Fyll på med 0,5-1 dl vatten om det behövs.
  6. Gör i ordning de gröna grönsakerna och servera tillsammans med gomashio.

En liten parentes angående gomasion: jag brukar rosta 2 tsk havssalt som jag mortlar, och 3 dl oskalat sesamfrö som jag helt fräckt och o-makrobiotiskt kör i mixer. När sesamfröna är finfördelade häller jag på det mortlade saltet och mixar lite till. Inte alls lika mindfullt som att handmortla, men gott i alla fall!