Linssoppans dag

momors linssoppaLotta Brinck har tillsammans med några medbloggare instiftat Linssoppans dag. Ett hedervärt initiativ! Linssoppa är verkligen fantastiskt: mättande, värmande, och ljuvligt gott.

Jag ska experimentera med en ny variant vilken dag som helst, men eftersom jag haft annat att göra får ni nöja er med receptskissen:

Ingredienser

Lök
Rapsolja/kokosfett
Röda linser
Vatten
Trocomare, pressad citron, salt och vitpeppar.
Rejält med spenat; bladspenat om vuxna äter, annars hackad spenat (eventuellt mixad med löken och linserna).
Sej
Kryddgrönt till pynt

Gör så här

  1. Hacka löken och fräs den på låg värme i lite kokosfett/rapsolja. Skölj linserna och tillsätt dem + vatten.
  2. Koka ca 10 minuter, mixa sedan.
  3. Tillsätt spenat och gör en första avsmakning med kryddorna. Mixa om det minimerar invändningar mot spenaten.
  4. Tillsätt sej skuren i bitar och låt sjuda ca 5 minuter. Smaka av igen.
  5. Pynta med lite kryddgrönt – persilja, basilka, färsk bladspenat.

Och om du inte vill experimentera kan du ju testa någon av våra linssoppe-favoriter, alla med helt olika karaktär.

Först den indiska linssoppa med bladspenat: kryddig, vacker och tillräckligt flott för att duga som förrätt på en fin middag.
Sedan den ultimata vardagssoppan linssoppa med äpple. Med sina fyra basingredienser (linser, äpple, vatten, örtsalt) går den att variera i det oändliga – från mild ärtsoppekryddning till röd, het thaicurry – och allt däremellan.
Och till sist barnens favorit, den makrobiotiska mormors linssoppa. Som en gosestund i soffan, under en mjuk filt. Varm, trygg och pålitlig.