Makrobiotisk mat

Vi fick cancer i familjen i somras. En elak rackare, cholangiocarcinom eller intrahepatisk gallgångscancer. För stor för att opereras, och med en prognos som verkligen kunde vara generösare.

Efter de första panikartade månaderna av undersökningar, uselt mottagande på Danderyds sjukhus och så slutligen cellgifter på Radiumhemmet hittade vi någon form av balans. Istället för att googla på cellgifter, biverkningar och den usla prognosen vände vi på steken och började söka på mirakulösa tillfrisknanden. För sådana finns ju faktiskt.

Det var så vi snubblade över makrobiotiken – människor med pancreascancer (bukspottkörteln) och lever/gallgångscancer som faktiskt ätit sig friska. Mirakel, javisst. Men det händer faktiskt, trots de västerländska läkarnas uppgivna inställning. Och naturligtvis är det inte enbart kosten utan också den mentala inställningen som är viktig.

Vi hittade en makrobiotiskt matlagningskurs på Föreningen för makrobiotik och har varit på två kurstillfällen redan hos Tomoko Ogawa. Hon har gett en väldigt bra introduktion till makrobiotiken, och det är skönt att få svar på sina mer eller mindre intelligenta frågor 😉

Vad innebär makrobiotisk mat?

Makrobiotisk mat är inte en diet, det är mer en livsstil. Makro betyder ”stort” och bio betyder ”liv”. Stort liv, alltså. Långt, kanske? Det vore ju trevligt :-)

Basen i den makrobiotiska kosten är det underbara rundkorniga råriset. Andra hela korn (obehandlade i den meningen att de i princip skulle kunna börja växa om du petade ner dem i jorden – snacka om fulla av liv!) är också bra.

Makrobiotiskt mat är ekologiskt och närproducerad. Den är också väldigt japan-influerad, vilket gör den närproducerade delen en aning… långsökt. Men det är faktiskt mest kryddorna, ”piffet”, som kommer från Japan/Asien.

Så här skriver Tomoko på Föreningen för makrobiotik: ”Makrobiotik är ekologisk och vegetarisk kost (inkl fisk) utan kött, mjölkprodukter och socker, t ex fullkornssäd, grönsaker, bönor, frön, nötter, frukter, alger, miso och shoyu (soya sås).”

Inom klassisk makrobiotik består minst 50% av maten av ris/säd/fullkornsprodukter och 30% av grönsaker och rotfrukter. Eftersom ris är mer energirikt än grönsaker brukar jag fylla ungefär hälften av min tallrik (lunch, middag) med grönsaker och rotfrukter. En dryg fjärdedel fylls av ris och resten av bönor, linser, nötter, fisk eller vad jag nu är sugen på. Variationsmöjligheterna är oändliga – varsamt tillagade grönsaker/rotfrukter av olika sorter och med olika kryddning ger mycket mer omväxling än vad jag först trodde.

Ayurveda, basisk mat och läkande egenskaper?

Makrobiotisk kost stämmer ganska väl överens med Ayurveda, i princip skulle man nog kunna säga att den är en avskalad och förenklad version men med egna tillägg förstås.

Generellt är makrobiotisk mat också basisk – mer så än Ayurvedisk mat – vilket kan förklara dess läkande egenskaper. För sådana verkar den onekligen ha. Tumören, som vid det här laget skulle ha tagit över helt, har stannat upp. Och, på den lite mindre men fortfarande viktiga skalan: de eksem jag dragits med på benen i flera år har plötsligt börjat självläka.

Svårast?

Det jag tycker är krångligast med den makrobiotiska kosten är att man ska undvika nattskattefrukter (night shades), dvs potatis, paprika, tomat, chili, aubergine etc. När man äter huvudsakligen vegetariskt och bor i Sverige så är det en ganska rejäl omläggning. Det går dock utmärkt att hitta alternativ, man får bara vara lite mer kreativ än man brukar vara.

Undantag?

Förut åt vi mycket mejeriprodukter, ost och ägg. Det gör vi inte längre. Mjölken till morgongröten har vi bytt till ekologisk havredryck. Ägg äter vi bara när vi bakar något till extra speciella tillfällen, och osten är begränsad till lite riven WB på någon ugnsbakad rätt. Och avstegen gör vi bara när de som slipper hantera cancer ska äta.

Coolhetsfaktor?

Gwyneth Paltrow, Madonna, Barbra Streisand, John Travolta, Nicole Kidman, Tom Cruise, Sarah Jessica Parker, Steven Seagal, Andie MacDowell, Joe Pesci, Yoko Ono och John Lennon är några av de kändisar som äter eller har ätit makrobiotisk mat. Pretty cool, huh? 😉

Ett sista tips till den som drabbats av cancer

Förutom den makrobiotiska kosten rekommenderar jag varmt Deepak Chopras och David Simons ”Training the Mind, Healing the Body”. På spår 9, drygt 60 minuter in, finns mycket mental styrka att hämta.

Boken The Cancer Prevention Diet är mycket utförlig och tar upp många olika sorters cancer, med exempel på människor som faktiskt blivit friska.