Slow Carb-frukost

2011-05 4hb-frukostOK, vi börjar från början. En Slow Carb-frukost ska innehålla minst 20g protein och helst ätas inom en timme från att man stigit upp. Den är mer ”lagad” än normala svenska frukostar – och mycket mer mättande. Förbered grönsakerna kvällen innan om du vill spara du tid. Då räcker 10 min på morgonen från start till servering.

Slow Carb-frukost

1 port

Ingredienser

olja att steka i
salt och peppar
drygt 300g grönsaker, tex en blanding av broccoli och squash eller tomat, alternativt spenat (både broccoli och spenat innehåller mycket protein)
några nävar färdigkokta bönor (mer om man är hungrig av sig)
2 ägg

Gör så här

  1. Skär grönsakerna kvällen innan, alternativt ta fram ur frysen och låt tina över natten.
  2. Fräs upp grönsakerna i en liten stekpanna. Salta, rör ned bönorna och lägg på ett lock. Tillaga tills grönsakerna är ”al dente”.
  3. I samma panna (sparar disk) eller i en annan (lättare att få äggen snygga): stek äggen på önskat sätt. Omelett, vändstekt, hård eller lös gula. Jag föredrar lös gula som sedan får rinna ut över de varma grönsakerna.
  4. Lägg äggen på grönsakerna och toppa med lite het salsa.

Jag kompletterar med ett glas vetegräsjuice före maten, och en kopp te efterråt.

Och kom ihåg att dricka ordentligt med vatten mellan frukost och lunch!