Syra-bas-balans

GI, LCHF, ISO, Atkins, stenålderskost, blodgruppsmat, raw food, kaloriräkning, Cambridgedieten, proteinsoppor… Det är ingen ände på de olika metoder och läror som dränker oss med sina budskap om vad vi ska äta för att… Hmm.
Väldigt få pratar faktiskt om att må bra. Vara hälsosamma, ha mycket energi. Äta på ett sätt som inte belastar kroppen. Äta hållbart.

Det är ju lite märkligt.

För snart tre år sedan blev jag bekant med begreppet basisk mat. Alkaline food, som det heter på engelska. Sedan dess har jag tappat de där eviga extrakilona som jag trodde var fastsvetsade på baken och låren, fått mycket mer energi, blivit mycket piggare och jag är förkyld mycket mer sällan nu än förut.

Mycket kortfattat kan det sammanfattas så här:

Den mat vi äter är antingen sur (lågt pH), neutral eller basisk (högt pH).
Den mat vi äter bör totalt sett vara neutral till svagt basisk. Det betyder att vi behöver äta rejält med basbildande livsmedel och ganska begränsat med syrabildande livsmedel (70-80% basbildande och 20-30% syrabildande ger en bra balans).

Basbildande livsmedel är tex de flesta grönsaker och sockerfattiga frukter som citron, lime och grapefrukt. Även tomat och avocado räknas hit.

Syrabildande är tex de flesta spannmål och proteiner, framför allt animaliska proteiner. För att inte tala om vitt socker och sötningsmedel…

Det är med andra ord inte så konstigt att de flesta västerlänningar är kraftigt sura 😉
Vill du kolla hur du själv ligger till gör du det enklast genom att testa urinen med ett lackmuspapper. Ligger du neutralt eller bara obetydligt på sura sidan befinner du dig antagligen på en hälsosam nivå.

Är du sur så har din kropp försvarat sig genom att lagra syra i bindväven och lederna, och genom att ta basiskt kalk tas från skelettet och basiskt bikarbonat från blodet.

Listan på försurningssymptom och effekter av långvarig försurning är typ oändligt lång… Några exempel: hjärt- och kärlsjukdomar, förtidigt åldrande, diabetes, försämrad matsmältning, tarmbesvär, förstoppning, leversjukdomar, gallsten, trötthet, ilska, irritation, högt blodtryck, muskelstelhet, parasitsjukdomar och Candida, stroke, dålig syn, skört skelett, övervikt och astma. Dessutom anses försurning påskynda frigörandet av fria radikaler i kroppen.

Gah.

Men hur ska man då äta för att hålla sig frisk och stark? Var finns den basiska maten?

Tja, ett första steg är faktiskt att tugga maten ordentligt. I saliven finns nämligen det basiska enzymet amylas, som bryter ned kolhydrater.

Dra sedan ned på mängden protein på tallriken. Vi västerlänningar äter mycket mer protein än vad vi egentligen behöver. Var dock noga med att få i dig fullvärdigt protein.

Öka mängden grönsaker. Råkost för den som tycker om det. Lättkokta grönsaker är lättare att smälta än råa, se bara till att inte koka sönder dem. Koka dem al dente i en aning vatten (mindre än du tror) så behåller du huvuddelen av näringsinnehållet.

Dra ned på spannmål, framför allt processade spannmålsprodukter som pasta.

Undvik vitt socker och artificiella sötningsmedel, läsk, processade juicer osv.

Och komplettera din kost med basgörande tillskott, till exempel chlorella och vetegräs som anses vara mycket basbildande. På Basbalans.se kan du köpa Sveriges billigaste vetegräs – ekologiskt och mycket hög kvalitet.

Vill du ha hjälp att äta basiskt och samtidigt spara tid? SmartaMaten ger dig basiska veckomatsedlar med tillhörande recept och inköpslistor!

SmartaMaten är en systersajt till Livibalans.

Hälsosidorna finns mer information om syra-bas-balansen, med många länkar vidare.

Hälsovägvisaren har ganska utförliga råd om vilken mat som är sur och vilken som är basisk.