Värmande frukostgröt

fruktgrtSå här på höstkanten känns det som läge att gå över till varm mat på morgonen. Den här gröten fick vi inspiration till redan i somras, av fantastiska AnnaKarin på AyurVedisk konst. Hon var kock på skrivarkursen, som jag rekommenderar varmt!

Hur som helst. Gröten. Trevlig detalj: du behöver ingen sylt (som ju innehåller raffinerat socker). Gröten är proppfull med smak- och tuggupplevelser i sig. Kom bara ihåg att tugga länge, den här gröten blir glad om du är närvarande när du äter den 😉


Ingredienser

2 riktigt rejäla portioner

3 dl gryn, t ex dinkel-, hirs- och boveteflingor, havregryn och/eller vetegroddar
1,5 dl torkad frukt, t ex russin, plommon, aprikoser, fikon
0,75 dl naturella nötter och frön, t ex cashewnöt, solroskärnor, pumpakärnor, hasselnöt, sötmandel, valnöt
1 krm havssalt
6 dl vatten
2 frukter, t ex äpple, päron, banan eller vad man nu har hemma som behöver ätas upp

Till servering:
3 dl mjölk + gurkmeja
kanel

Gör så här

  1. Blanda gryn efter smak och tillgång och tillsätt nötter/frön. Klipp den torkade frukten i lämpliga munsbitar (inte för små) – särskilt viktigt om du använder stenfrukter, ibland är det lite si och så med den maskinella urkärningen. Så här långt kan man med fördel förbereda redan kvällen innan.
  2. Skär den färska frukten i lagom stora bitar – ett syrligt äpple behöver man skära rätt fint medan ett saftig päron kan vara i större bitar.
  3. Tillsätt frukten, vattnet och saltet och koka upp under omrörning. Gröten kräver lite passning i början, rör ordentligt från botten så att du får loss det som eventuellt fastnar där.
  4. Koka på låg värme ca 10 minuter. Späd med mer vatten om det behövs. När några minuter återstår värmer du mjölken i en annan kastrull, och blandar i lite gurkmeja.
  5. Servera gröten med gurkmeja-mjölken och kanel. Och som sagt, tugga ordentligt! Det är många smaker och konsistenser som vill komma fram i den här gröten :-)