Värsta grymma sejen

sej_m_faerskost”Här är sejen, värsta grymma sejen, fisken i mitt liv…” nynnade barnen när jag serverade den här rätten. Den blev en succé, och en mycket lättlagad sådan.

Jag gillar verkligen sej. Mjuk och fin i köttet, väldigt god smak och dessutom lätt att få tag i KRAV- och/eller MCS-märkt till vettigt pris.

Man kan självklart använda färdig färskost på burk, men jag brukar numera göra egen. Just den här varianten var kryddad med en aning vitlök och några av årets sista gräslöksstrån. Mums!

Värsta grymma sejen (aka Sej med färskost)

2-3 portioner

Ingredienser

400 sejfilé, miljömärkt förstås
salt
färskost av valfri sort
riven Wästerbottenost

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Tina fisken och häll av den överflödiga vätskan. Salta fiskfiléerna på båda sidor och lägg ut i en ungsfast form.
  3. Bred färskost på uppsidan av fiskfiléerna och stö över lite riven WB.
  4. In i ugnen i ca 20 minuter eller tills osten fått färg.
  5. Servera med potatis/ris/bulgur och grönsaker efter smak och säsong.

Tillbehören på bilden ser groteskt stora ut, men det är bara för att maten är serverad på en barntallrik :-)

Surt-basiskt?

Surt, så som allt animaliskt protein. Servera med rejält med grönsaker!

Ayurveda

Sej är havsfisk (saltvatten) och dämpar vata, ökar pitta och kapha.
Färskost dämpar vata och ökar kapha. Pitta är nog ganska opåverkad om inte osten är väldigt syrlig, då ökar den pitta.
WB är en salt hårdost. Den dämpar vata, ökar pitta och kapha.
Slutsats: En vatadämpande rätt.

Makrobiotiskt?

Nix. Nog för att man äter fisk, men inte mejeriprodukter. Skippa färskosten och lägg på en driva med gräslök och uppfräst purjo vid serveringen.