Välkommen till ett liv i balans!

Det här är mitt och min mans (numera vilande) projekt för att hålla ordning på våra recept. Mina nya recept går oavkortat till SmartaMaten.se, där du också kan ladda ned en gratis pH-guide och prenumerera på mitt kostnadsfria nyhetsbrev.

Recepten här på Liv i balans är ofta syra/bas-balanserade, innehåller långsamma kolhydrater, bra fett, och är inspirerade av ayurveda och makrobiotik... Mest vegetariskt, ibland fisk och skaldjur. Men, de innehåller också socker och annat som jag numera inte använder i matlagning, så jag hoppas att du hoppar över till SmartaMaten så att du kan hålla dig uppdaterad om det senaste! Mycket nöje, och må gott!

/ Åsa

Basisk quinoagröt

Basisk quinoagröt

Tack vare blötläggningen är den här frukostgröten mycket snabb- och lättlagad. Det blir en ganska rejäl och kompakt frukost, bra om du behöver mycket energi på förmiddagen! Aprikoserna är inte basiska (pga sitt sockerinnehåll) men de innehåller mängder av nyttigheter och vill man ha någon form av sötning så är de ett bra alternativ. Mandlarna(…)

Palsternackssoppan goes makrobiotisk

Den största förändringen när vi lade om mot makrobiotisk mat gällde nog ”nattskattefrukterna”. Dvs potatis, tomat, aubergine, paprika, chili… Tämligen självklara deltagare i ”vanlig” vegetarisk matlagning, men absolut inte i det makrobiotiska köket. Så då står man där. Med typ åttisju sopprecept där redningen kommer från potatis (eftersom jag vägrar reda med vetemjöl). Och behöver(…)

Chokladmousse med hallonyogurt

Förföriskt god chokladmousse med mycket chokladsmak. Turkyoghurt istället för creme fraiche balanserar både smaken och fetthalten. Chokladmousse med hallonyoghurt 6 portioner Ingredienser Chokladmousse 2 äggvitor (spara gulorna, se nedan)1 dl florsocker 1 dl mjölk50 g smör200 g mörk choklad3 msk kakaopulver250 g turkisk yogurt2 äggulor Hallonyoghurt 2 dl hallon, färska eller tinade och avrunna 200(…)